REMAJA dan PELANCONGAN ISLAM
23:24 | Author: CaHaYa KeADILaN

SEMEMANGNYA Allah telah menciptakan bumi ini untuk diterokai supaya minda manusia berkembang dan sentiasa mencari kebenaran serta ilmu pengetahuan terutama yang berkaitan dengan tafsiran al-Quran.

Sejarah telah membuktikan bahawa sejak zaman Nabi Adam lagi manusia bermusafir, mengembara dan merantau untuk mencari ilmu tentang kehidupan.

Allah telah menciptakan bumi dan isi kehidupannya dengan penuh hikmah dan bijaksana. Allah menjadikan manusia berpasang-pasangan dan pelbagai bangsa supaya manusia melakukan lita’arafu atau saling mengenali.

Pepatah Melayu juga ada menyebutkan ‘jauh berjalan, luas pemandangan’.

Dalam erti kata lain, bermusafir dan mengembara sememangnya menambah ilmu pengetahuan terhadap sesuatu perkara, memberi nilai kepada makna kehidupan, menjadikan manusia lebih dewasa dan berfikiran lebih luas dan terbuka.

Sejak zaman Nabi Muhammad dan mungkin juga zaman terdahulu darinya, bermusafir, mengembara atau merantau menjadi satu amalan yang baik kepada setiap orang terutama umat Islam yang sememangnya digalakkan untuk sentiasa mencari kebenaran dan ilmu pengetahuan terutama ilmu yang berkaitan tafsiran al-Quran dan sebagainya.

Lihat sahaja tokoh ulama yang terkenal seperti Hujjatul Islam Al-Ghazali yang merantau dan mengembara ke pelusuk negara Arab seperti Jerussalem, Damascus dan Hijaz untuk menimba ilmu dalam pelbagai bidang seperti falsafah, kalam, fuqaha dan batiniah serta mengkaji kekuatan dan kelemahan masing-masing. Begitu juga dengan ulama-ulama lain yang terkenal sehingga kini kerana kekayaan ilmu pengetahuannya hasil dari pengembaraan yang tiada hujungnya seperti Imam Tarmizi, Abu Raihan al-Biruni, Ibnu Hanbal, Imam Syafie dan ramai lagi.

Malahan, Nabi Muhammad SAW sendiri mengembara dan merantau ke setiap pelosok negeri untuk menyebarkan Islam kepada umatnya.

Mengenai soalan saudara mengenai binaan atau kawasan sejarah yang menjadi bekas tinggalan jajahan, kerosakan ataupun kekejaman manusia, sesungguhnya ia adalah terpulang kepada orang yang melawat untuk menafsirkannya. Adakalanya ia adalah sebagai peringatan kepada manusia tetang kesilapan umat di masa lampau dan peluang untuk kita menginsafi dan mempelajari sesuatu dari sejarah.

Dalam al-Quran ada diceritakan mengenai kisah-kisah umat yang dibinasakan terdahulu dan tempat-tempat yang dikatakan itu kini dijadikan sebagai tempat pelancongan. Pada pandangan seorang remaja Islam, kawasan-kawasan tersebut bukanlah sekadar tempat untuk melancong, tetapi adalah tempat untuk menginsafi akan kekuasaan Allah dan betapa pentingnya mengamalkan hidup berdasarkan hukum syariat Allah.

Ajaran Islam tidaklah membataskan pergerakan manusia untuk bermusafir mencari pengalaman dan ilmu, tetapi mestilah disertai dengan niat yang baik untuk mempelajari sesuatu dan bukannya berbuat maksiat. Malah di dalam al-Quran, Allah berfirman (maksudnya): Oleh itu, bukankah ada baiknya mereka mengembara di muka bumi supaya - dengan melihat kesan-kesan yang tersebut - mereka menjadi orang-orang yang ada hati yang dengannya mereka dapat memahami, atau ada telinga yang dengannya mereka dapat mendengar? (Tetapi kalaulah mereka mengembara pun tidak juga sebenarnya bukanlah mata kepala yang buta, tetapi yang buta itu ialah mata hati yang ada di dalam dada. (al-Hajj:46)

Begitu juga apabila kita melawat suatu kawasan yang cantik dan indah, adalah menjadi fitrah manusia untuk mengaguminya. Lantas, sebagai remaja Islam, kita faham bahawa kejadian tersebut adalah ciptaan Allah yang Maha Agung dan tiada yang setanding dengan kekuasaan-Nya.

This entry was posted on 23:24 and is filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: