SMK Menerong di HaTiku...:) Siri 1
09:37 | Author: CaHaYa KeADILaN
Pada 08 Julai 2009,USM menerima kunjungan rombongan pelajar-pelajar Pra-Universiti SMK Menerong,Kuala Berang,Terengganu. Rombongan mereka dihandle sepenuhnya oleh Perkumpulan Mahasiswa Mahasiswi Terengganu (PERMATA) USM.
Pada awal pagi jam 6.00 pagi, mereka selamat tiba di USM,Penang. Mereka tiba dan berkumpul di Masjid Khalid Al-Walid,USM untuk menunaikan solat Subuh dan kemas diri. Aku pada awalnya sepatutnya berada bersama dgn mereka,tetapi aku hanyut dibuai tidur maklumla diri dilanda demam tambahan pulak bermain hujan pada malamnya plk...Pada malam itu,USM menjadi tuan rumah utk rancangan rakaman Forum Perdana Ehwal Agama di Dewan Tunku Syed Putra (DTSP)..Emmm...jgn lupa saksikan rancangannya ya. pada jam 6.30 pagi,aku baru sedarkan diri dan terus p mandi dan solat Subuh seterusnya bersiap berpakaian untuk ke tempat pelajar-pelajar rombongan itu berkumpul...Aku menunggu sorang kawan aku tu merangkap junior tp tunggu2 dia plk lambat tp xpela...maklumla tumpang motor dgn org...hehehe...Pada jam 7.30 pagi,barulah dapat aku berjumpa dgn bdk-bdk tuu...Kali pertama aku jumpa dgn mereka,aku berkata: waaa,matangnya muka sorang-sorang terutamanya bdk-bdk lelaki...aku cakap camtu coz aku pun ader adik yang sebaya ng mereka tp adik aku muka dia cam budak,still cute..hahaha...Selepas mendengar ucapan drp MT PERMATA,kini tiba giliran aku plk bercakap...ala...perkenalkan diri ja..itu saja..huhu...
Selepas itu,mereka dibawa ke Cafe Desasiswa Fajar Harapan utk bersarapan pagi. Cafe FH trs dipenuhi oleh mereka semua. seperti biasa lah menu di sane...nasi goreng...mee goreng...nasi lemak...kuih-muih..dll..dalam kesibukan mereka bersarapan pagi,aku menyapa salah seorg pelajar tersebut yg duk sorang2 saja di meja makan...katanya terlalu lapar dan trs makan...namanya Rejab...alhamdulillah..cantiknya nama...katanya lahir di bulan Rejab...Aku sempat juga bersarapan dgn sebiji kuih karipap dan secebis agar-agar dan minuman fvrite,air susu..Setelah selesai bersarapan pagi,mereka berkumpul kembali di tempat mereka berkumpul tadi. Untuk aktiviti seterusnya,mereka akan dibawa ke Muzium USM tp difahamkan utk ke Muzium USM dlm pkl 10.00 pagi...Jadi,kami mengatur kembali jadual mereka. Untuk lawatan 1st,mereka akan ke Pusat Pengajian Seni pada jam 9.00 pagi...sementara menunggu masa yang ada,aku membawa 2org pljr ppuan,katanya hdk 'abg wan' bawakan kami jalan2 ke tasik harapan...aku apalagi,ajakla mereka...sorang namanya fiza dan sorang lagi saa...di belakang aku ader lagi 3 org bersama ng 'kak as'...Dalam syok sembang2...sampaila kami di pertengahan tasik...hah,korang nak tahu apa yg berlaku???kami tersekat-sekat dalam trskan perjalanan kaki kami...sbbnya jalan dipenuhi dengan lumpur,kasut kami penuh melekat dgn lumpur...maklumla bru lepas hujan lebat malam tu...Jalan-jalan sampaila kami kembali...
Pada jam 9.00 pagi,bergeraklah kami ke Pusat Pengajian Seni...mereka dibawa oleh 'kak nani' melawat sekitar pusat pengajian tersebut. Bagi aku 1st aku masuk dan melawat secara keseluruhan Pusat Pengajian Seni...maklumla sebelum nie manala nak sempat p melawat school org...bz la katakan..ala lau xbz pun,xp jgk..p pun nak buat mende...huhuhu...
Seterusnya pada jam 10.00 pagi, kami bergerak ke Muzium USM. kami dibawa oleh Abg Aziz dalam penerangan bahagian2 di dlm muzium tersebut..pelbagai pengetahuan yang bermakna dpt diperolehi.....pelbagai sudut dan aspek dapat diperolehi di muzium tersebut. Kesempatan utk bergambar semmgnya tdk dilpskan oleh setiap org yg mengunjunginya...huhu..:)
Seterusnya;
>> sesi melawat kawasan Pusat Mahasiswa + Dewan Budaya + dan kawasan sekitarnya...
>> makan tengahari dan solat zohor berjemaah
>> sesi melawat Perpustakaan Hamzah Sendut 1
>> sesi melawat kawasan sekitar USM
Pada jam 5.00 petang, mereka semua berkumpul di Tasik Aman. Di situ mereka dapat tenang2kan diri..rehat2kan diri...sambil menikmati keindahan tasik USM...yg glamournya dikenali sbg Tasik Biawak...hahaha...aku secara 100 % menghandle aktiviti ptg tu....aku memperkenalkan diri secara sepenuhnya dan menceritakan pengalaman-pengalaman aku semasa di STPM dan juga di university.....alhamdulillah,aku berbangga dgn diriku skrg krn aku dapat merealisasikan impian aku utk masuk ke university...seterusnya masa utk mereka plk memperkenalkan diri kpd aku dan kawan exco yang lain....aku happy sepanjang bersama dgn mereka walaupun 1 hari bru kenal....huhuhu...apa yang aku dpt drp sesi perkenalan itu,mereka tdk cukup berani utk bercakap dan keyakinan utk berkomunikasi.....tp aku yakin dan pasti,insyaALLAH mereka boleh itu semua.....
Pada jam 6.00 petang, aku membawa mereka ke Padang Kawad utk berkumpul bersama-sama dgn abg2 dan kakak2 yang bakal mengambil mereka sebagai adik angkat..huhuhu.....Setibanya mereka di sana, kelihatan abg2 dan kakak2 menanti kehadiran mereka..ada yang bertanya pada aku..: adik angkat abg siape?? ada tu jgk ckp: ambik la saya duduk dgn abg wan....emmm...mcm2 la.....Setelah semua sudah bersedia,upacara penyerahan adik angkat kepada abg2 dan kakak2 bermula la.....dimulakan dgn pelajar-pelajar perempuan dahulu..... setelah selesai melihat gelagat mereka,kini tiba giliran pelajar-pelajar lelaki pulak....masing-masing aku tgk cam berdebar ja....ader jugak cam terlepas ja...maklumla xdpt dgn aku...hahaha...poyol la aku nie....Aku dpt 2 org adik angkat...sorang namanya Din dan sorang lagi namanya Izham.....2-2 baik dan ceria orgnya yg aku nampak.....:) Masing-masing sudah tahu siapa abg dan kakak angkatnya,masing-masing plk dibawa oleh abg dan kakak ke desasiswa masing-masing...aku membawa ke2-2 adik angkat aku balik ke Desasiswa Restu...kami sama-sama pulang dan menaiki bus komutar RST utk sampai ke Desasiswa Restu...aku jugak bersama dgn seorg lagi adik iaitu Nik, adik angkat junior aku...Setelah sampai di desa,aku membawa mereka ke bilik aku...dan seterusnya dalam Siri 2...:)
This entry was posted on 09:37 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: